maandag 2 januari 2012

Kapan vs Serama

December 2011, mijn tweede reis naar Maleisië op zoektocht naar de ware toedracht over de zogenaamde europese serama. Heeft de US en europa serama? Zoals op de reis eerder in Mei-Juni 2011 kwam net dezelfde info naar boven. Nee, geen serama voor de US en europa. Met enige terughoudendheid spreekt het Maleise volk over onze Kapan/Katé. Opgelucht zijn ze waneer ik niet verbaast ben en of geschokt. Een kind ziet het verschil en daarom sta ik hier in Maleisië om het antwoord bevestigd te krijgen. De serama zou reeds heel lang bestaan en ooit enkel in het bezit van hoogstaande personages. Men spreekt over de edele kringen en door de tijd heen lijkt de serama in handen te zijn gekomen van het volk. De serama genoemd naar een dwergvolk "Srirama" genaamd. Het verhaal lijkt op een sprookjesachtige legende. Toch wordt het steeds duidelijker dat het ras zeer lang bestaat en niemand de oorsprong kan traceren. Een ding is zeker, onze dieren zijn niet meer dan een Maleise boerenkriel! Maar lang geen Serama…
Jammer, we hadden zo graag serama gehad!

Het is 2 jaar dat de serama mijn aandacht trekt alsook mijn zoektocht naar het onthullen over de rasechtheid en de waarheid. Wat zijn onze dieren dan wel? Pluimveekenners leggen uit welke rassen onze huidige dieren tot stand hebben gebracht:
Ondr andere de Kapan & Katé
De geblokte vorm met grote kammen komt van de Kapan en de langere (smallere) versies met korte poten zijn te wijten aan de Katé. De katé heeft kleinere kammen en is te vinden in allerlei kleuren.

Na een paar dagen in Maleisië te zijn kwam ik terecht bij een fantastische familie die zelf een zeer grote seramafarm runt op een klein uurtje rijden van Kuala Lumpur. De gastvrijheid van deze mensen kent geen grenzen en daar mocht ik de rest van mijn reis verbijven. Het was een droom die werkelijkheid werd. Het leven te mogen ervaren op een seramafarm. Zeker voor iemand als mezelf die een grote passie voor de echte serama deelt was dit een ultieme ervaring. Tienduizenden kilometers leg ik af om een kip te zien. Hilarisch :-)
Het was ook daar waar ik de Kapan zag die er werd gehouden voor het uitbroeden van de serama-eitjes.

Foto’s Kapan



Het was zo klaar als een klontje wanneer ik deze dieren zag. De gelijkenis is zo treffend met de europese dieren. Wat een logge geblokte beesten! Op een ochtend haalde ik de kapan uit hun hok en zette ze op tafel. De dieren zijn veel rustelozer dan de serama en er moest bijna constant een kooi overheen terwijl de serama gewoon terplaatse blijft. Ik had de bedoeling om de serama en de kapan naast elkaar te zetten om een duidelijk beeld te kunnen overbrengen aan degenen buiten dit prachtige land. Helaas is een foto niets vergeleken met de werkelijkheid. Toch de moeite waard om de boodschap met een foto over te brengen want wie krijgt deze kansen ooit zoals op het huidige moment van mijn verblijf op deze farm.

Foto Kapan vs Serama

De hennen
Eerst Kapan een vergelijking met een serama hen van mindere type. Geen gemakkelijke klus om deze vechtlustige bitches uit elkaar te houden.


Kapan naast een Serama hen van beter type


De hanen


Na enkele forums verder en een aantal ontwrichte ervaringen met collegafokkers rijker, ben ik overtuigd over de jaloezie tussen de kapan-fokkers onderling in europa en de US…allen willen ze "de mooiste serama" en ze denken die te kunnen fokken uit de Kapan x Katé. Mijn lieve Maleise vrienden glimlachen en schudden het hoofd voorzichtig van links naar rechts want ze willen ons niet kwetsen of teleurstellen. Troostend zeggen ze, misschien lukt het wel op een dag….en voegen er dan aan toe,”probeer het met nieuwe dieren van hier”.

Met de familie reisde ik mee naar Terengganu waar we verschillende fokkers bezochten met zeer opmerkelijke dieren. Stuk voor stuk een streling voor het oog. En zie eens een echt seramakuiken...wat een trots! De S-vorm is al zeer duidelijk te zien bij dit kuiken van amper een maand oud. Terwijl dit bij onze dieren vaak pas na 12 maanden komt en doorgaans helemaal niet.


Nederland wil de standaard aanpassen en beschrijft de dijen (poten) van de serama als volgt:

Dijen: Krachtig en eerder kort dan normaal van lengte, evenwijdig en goed uit elkaar geplaatst.
Loopbenen: middellang tot lang, zodat de vleugels verticaal gedragen kunnen worden; glad, regelmatig geschubd, evenwijdig aan elkaar en goed uit elkaar geplaatst

Waar baseren ze zich op? Bij deze wil ik ze eens echte seramapoten laten zien. Deze horen lang te zijn zoniet is het geen Serama!


Het was tijdens onze hokbezoeken te Terengganu waar ik voor het eerst witte dieren zag. Helaas was het type minder dan de doorsnee serama maar zelfs dan nog, steeds duizend keer mooier dan de dieren bij ons.


De kers op de taart kwam naar het einde van de reis toe. De competitie te Melaka waar een kuiken op mijn naam werd ingeschreven en tevens kampioen werd.



De trofee kreeg een ereplaats in ons huis.



Dank je wel mijn vrienden in het verre warme land waar ik mijn hart heb verloren.

Terima kasih
John

Geen opmerkingen:

Een reactie posten